Micro influencers

En influencer är en person som har många förljare på internet. Det kan vara en bloggare, en instagrammare, en twittrare eller en youtuber. En del influencers är även kända från dockusåpor på TV.  Influencer kommer från det engelska ordet influence som betyder förmåga att påverka. Influencers är personer som kan påverka många andra eftersom många följer deras liv.  Influencers delas in i olika kategorier beroende på hur många följare de har.

För att få kallas en  micro inluencer ska du ha mellan 300 och 50 000 följare på sociala medier. Det kan vara antingen Youtube, Twitter; Instagram, Snapchat eller olika bloggar. En bra micro influencer ska dessutom ha en stark relation till sina följare, en inriktning som följarna identifierar sig med. Följarna ser upp till influencern och bryr sig om vad den personen tycker. Det kan handla om hälsa, skönhet, mode, träning och många fler. Eftersom micri influencers inte har lika många följare som macro influencers är det billigare att annonsera (göra samarbeten) hos dessa personer.

Macro Influencers

En macro influencer har minst 50 000 följare. De är ofta kända från fler sammanhang än sociala medier. De kan vara popstjärnor, fotbollsspelare, idrottsstjärnor eller fotomodeller. En del är kända från TV. De har ofta följare med olika intressen och har sällan någon speciell nisch som de riktar in sig mot t.ex. träning eller skönhet. Eftersom macro influencers har ett större nätverk kostar det betydligt mer att göra ett samarbete med dessa. Eftersom de har en så varierad grupp följare kan det dessutom vara svårt att nå en viss målgrupp.

Mega Influencers

Dessa personer har över 1 miljon följare. De är ofta kända över stora delar av världen genom sitt yrke. Det kan vara skådespelare (Emma Whatsson), musikartister (Justin Beiber), fotbollsproffs (Zlatan Ibrahimowc) eller fotomodeller (Kate Moss). Alla följare är inte possitiva sådana. En del vill bara följa för att kunna kritisera. Ett samarbete med en mega influencer är väldigt dyrt och når inte nödvändigtvis ut till rätt målgrupp. Tycker han/hon att den är bra? Då vill inte jag ha!

Influencer Ole Holdgaard

I Sverige har vi många micro influencers

Josefine Bengtsson

Brinner för yoga och meditation. Hon driver reseföretaget Yogiakademin som anordnar yogaretreat runt om i världen. Josefine inspirerar till en hälsosam vardag både inom kost och träning. Hon är även aktuell med boken, Yoga & Meditation - Lär dig lyssna på din kropp. Hennes följare är alla intresserade av yoga, fitness och hälsa.

Susanne Histrup

Är en fyrabarnsmamma, civilekonom och egenföretagare som älskar mode, matlagning, resor och inredning. Hon är en äkta karriärista med personlig stil som mixar exklusiva märkesköp med budgetfynd, klassiskt med trendigt och som låter sin passion for fashion ta plats i hennes hektiska liv. På hennes instagramkonto får man se bilder från hennes liv, på hennes hem och mycket kläder och mode.

Lina Ekh

Är ursprungligen från Småland, bosatt i Stockholm sedan många år tillbaka. I Linas blogg hittar man allt om skönhet, smink, hudvård och  hårvård. Utöver skönhetsintresset gillar Lina även att resa, träna, och testa på nya restauranger. På hennes Instagramkonto kan man få se bilder på smink och från hennes många resor. 33 000 människor följer henne på Instagram.   

Malin Persson

Har lämnat livet som supermodell i Italien bakom sig och jobbar nu som inspiratör, föreläsare och programledare för SVT:s Trädgårdstider. Hennes blogg och Instgramkonto är fyllda med det som får henne att må bra – personlig och vacker inredning, trädgård, raw food, resor och en hållbar livsstil. Dessutom finns det en massa bilder från hennes hem.

 

Micro influencers

micro influencers

Micro-influencers Sverige

micro-influencer sverige

Micro influencer svenska

micro influencer svenska