Instagraminfluencers nätverk 

Instagram är en fantastisk plattform för att inspirera andra och för Instagraminfluenser – eller instainfluens -  blir det ett sätt att samla sitt nätverk på. En Instagraminfluens kan ha flera hundratusen följare, vilket gör att en stor mängd potentiella köpare kan nås genom ett enda inlägg. Det kan vara en bra idé att själv ha en egen Instagramsida där man lägger upp bilder och videor så att personer kan följa även denna sidan och hålla sig uppdaterade om vad som händer.

Vad är en Instagraminfluens?

En Instagraminfluens, även känt som instainfluens, är en person som har ett konto på sidan Instagram där den lägger upp inspirerande bilder. Det kan vara bilder från sin vardag, på produkter, på omgivningar, resor, mat, kläder eller vad som helst. En person som har ett koncept, och som ofta har parallella sociala medier, kan ofta få väldigt många följare på Instagram. Bilder som läggs upp här kan ofta hänvisa vidare till andra plattformar som personen sitter på, såsom Youtube eller en blogg, och ibland läggs det enbart upp bilder för att informera om att de lagt upp en ny video eller ett nytt blogginlägg.

Om en Instainfluens har många följare, samt ägnar sig åt samarbeten med företag av olika slag, kan det vara en bra idé att kontakta denne för att se om ett eventuellt samarbete mellan er är aktuellt. Ni kan då gemensamt bestämma bildinnehåll, hashtags och liknande. Om personen tidigare gjort samarbeten kan du kolla hur utformningen på dessa varit, samt vilka företag personen samarbetat med för att avgöra om du tror att ditt företag passar in i personens ”image”.

Spridning av inlägg och hashtags

En fördel med Instagram är att det används så kallade ”hashtags”, vilket är nyckelord som skrivs i inlägg vilka gör att personer kan hitta till inlägg även om de inte följer personen genom att helt enkelt söka på hashtagen. Om man lägger upp bild på till exempel vegansk korv kan man använda hashtags som #vegankorv, #vegan, #govegan, #enkorvomdagen.

Hashtagsen kan vara både informativa och mer komiska. Om man vill marknadsföra sitt eget företag kan det vara en förslag att ha hashtags med företagets namn, produktens namn, produktkategori och liknande. Se även till att namnet på ditt konto är något som är kopplat till företaget på något sätt, förslagsvis företagets namn. Du kan också skapa parallella konton där du har ett för själva företaget och sedan egna unika konton för olika kampanjer och produkter du har.

Nå din publik genom inspirerande bilder

För att nå din målgrupp och din publik genom Instagram – oavsett om det är genom Instagraminfluensen eller genom ditt eget konto – är det viktigt att ha inspirerande och vältagna bilder. Lär dig grunderna inom fotografering, såsom ljussättning, symmetri, kontrast, färger, filter, vinklar och liknande för att kunna ta så bra bilder som möjligt – eller anlita någon som kan göra detta åt dig. Det är viktigt att bilderna är av hög kvalitet både på din egen sida och på Instagraminfluensens plattform.

Kom ihåg att Instagram är till för att inspirera. Kolla runt på sidan och kolla vad för bilder andra lägger upp för att få ett hum om vad det är som gäller. Ett bra foto är alltid mer kraftfullt än ett foto av lägre kvalitet. Se till att göra saker ordentligt och låt hellre bli än att slarva. En suddig bild är inte inspirerande, eller innovativt eller passande, till exempel. Genom att ta bra fotografier kan du dessutom locka till dig potentiella kunder som är fotointresserade, och få spridning genom även deras kanaler om de uppskattar bilden i sig! Det finns helt enkelt en mängd olika sätt att nå sin publik på, varav Insta är en bra möjlighet och en inspirerande plattform.

 

 

Instagrammer - skönhet

Instagram influencers nätverk

Influencer marketing via Instagram

Instagram influencers plattform

Mode-Influencer marketing

Bli influencer