Vad är influencer marketing

Vad är influencer marketing och hur gör du det bäst för att få den bästa effekten? Det tittar vi på här. Det vill säga: Om du läser hela artikeln kommer du att få insikt i, överlag, vad influencermarknadsföring är; Vilka influencer du ska välja och vad det kostar att använda influencers för din försäljning och marknadsföring.

Låt oss börja med definitionen av influencermarknadsföring:

Influencer - definition

Influencermarknadsföring härstammar från konceptet: Influencer, vilket kan definieras enligt följande:

En influencer är en person som påverkar andra människor. I en sociala medier-kontext är en influencer en person som har många följare på sociala medier som: Instagram, YouTube och Twitter.

Och det är viktigt att vi fokuserar på de sociala medierna i det här sammanhanget, för även om politiker också är influencers och politikerna är på sociala medier, är det inte den här typen av svenska influencers som vi kommer att titta på här. Detta beror på att vi specifikt kommer att fokusera på att marknadsföra dina produkter och tjänster.

Sociala medier-influencers

Sociala medier-influencers är som sagt influencers som har många följare på Instagram och Twitter, eller om vi pratar om YouTube, kallas följarna: Prenumeranter. Influencermarknadsföring kan också göras via andra sociala medier, som Facebook. Varje social media har sina fördelar och nackdelar, vilket rätt person kan bero på vilket varumärke du vill marknadsföra och vilken målgrupp du vill marknadsföra din produkt till.

Svenska influencer marketing
Svenska influencer marketing

I följande exempel är detta en stereotyp, så det är inte på något sätt fråga om diskriminering av något kön.

Exempel:

Låt oss säga att din produkt är en drönare. I exemplet tar vi som utgångspunkt att det främst är män som vill kontrollera flygande drönare. Vissa kan gå så långt som att de är vuxna leksaker för män. I det här fallet tänker du, vilket medium är bäst för mig? Och var får jag mest ut för mina pengar?

1) Twitter

Kan Twitter användas framgångsrikt? Twitter är inte ett visuellt medium, så det kommer att kräva att du hittar en trummis inom området för drönarteknik för att det är meningsfullt för dig att göra marknadsföring via Twitter.

2) Facebook

Det finns fina segmenteringsmöjligheter i relation till: Ålder, kön, intressen etc. Dessutom kan en influencer göra en kort introduktionsvideo för sin blogg om drönare, så ja, Facebook kan vara ett bra medium för dig i det här sammanhanget.

3) Instagram

Låt oss säga att en influencer har 30 000 följare. Så det är intressant för dig att veta vilka dessa följare är? Om du väljer att använda Enterprise-modellen via Loggershut.dk kan du få hjälp med att få denna kunskap, men mer om det senare i den här artikeln. Eftersom Instagram används av fler kvinnor än män kan resultatet av en analys av följarna till influencern vara att 80% av följarna är kvinnor.

Det vill säga, om vi antar att inga kvinnor vill köpa en drönare, så har denna influencer verkligen bara 6000 följare som kan vara intresserade.

Men Instagram är också för män, och historier kan göras som kan vara av intresse för dig om du vill använda Instagram för att marknadsföra din produkt.

4) YouTube

På YouTube finns det en del män som är förtjusta i gadgets och teknik i allmänhet, såväl som spelare. Du kan definitivt hitta en influencer som antingen generellt testar nya tekniker eller är speciellt galen i drönare. Hur som helst kommer influencern att vara passionerad kring teknik, och målgruppen kommer att vara fler män än kvinnor.

Skulle några kvinnor ha smugit sig in i influencerns nätverk så är det bara en fördel för dig. Eftersom en kund är för dig är en kund oavsett kön, hår eller hudfärg.

Vad är mikroinfluencers?

Exemplet på marknadsföring av drönare är helt enkelt en av de tydliga fördelarna med influencermarknadsföring, nämligen att nischmarknadsföring kan vara betydligt bättre än att skjuta din marknadsföring med hagelgevär.

Ett enkelt och bra sätt att skapa effektiv marknadsföring fokuserar på: Mikroinfluencers.

En mikroinfluencer mäts i förhållande till antalet följare eller prenumeranter. I Danmark är en mikroinfluencer vanligen en person som har mindre än 15 000 följare. Men som vi tidigare nämnde är det inte antalet följare som bara ska vara ditt bärmärke.

Oavsett om du väljer mikro- eller megainfluencers är den så kallade engagemangsgraden en viktig parameter när du väljer influencers. Engagemangsgraden berättar om influencen är bra på att interagera med sina följare, och om följarna ser eller delar influencerns inlägg.

Låt oss anta att du har en bestämd budget för marknadsföring av dina drönare. Det spelar ingen roll vad det kostar dig att skicka en drönare till x antal influencers.

En annan parameter kan vara att mikroinfluencers bara kommer att vara glada att få en drönare från dig och därmed bidrar till viss försäljning och marknadsföring via sin sociala mediekanal utan att du behöver betala några avgifter.

Vad kostar en influencer?

Skapa dynamik genom influencermarknadsföring

Vad en influencer kostar beror helt på din produkt, engagemangsgrad och om det är en mega- eller mikroinflammator.

Det kommer alltid att finnas en individuell debatt. Inte alla influencers har lika mycket erfarenhet av marknadsföring, inklusive marknadsföring av produkter och tjänster. Resultatet kan vara att influencerns förväntningar på betalning är höga, rimliga eller till och med låga.

Det borde inte vara någon hemlighet att processen att hitta de bästa influencersarna för ditt varumärke i förhållande till din marknadsföringsbudget kan vara tidskrävande. Men här kan du också få hjälp om du väljer Loggershuts Enterprise-lösning, som du kan klicka dig vidare till i den blå rutan nedan.

 

Stämningsfull influencer marketing

Stämningsfull influencer marketing

Influencer marketing via Instagram

Vad är influencer marketing

Mode-Influencer marknadsföring

Mode-Influencer marknadsföring