Exempel på influencerkampanj - 18 år
Den här artikeln ger dig en inblick i vad du ska tänka på - båda i relation till:
1. Vilka influencers du använder
2. Vem är din marknadsföringsinriktning?
Låt oss börja med att titta på vad du behöver för att ha ögonen på när du använder tonårsinfluencers.
När en influencer är 18 år är influencer vanligtvis ålder. På så sätt kan influencern bestämma själv vad influencern vill annonsera utan att fråga sina föräldrar. Omvänt måste alla influencers under 18 år ha sina föräldrars skriftliga medgivande för att skapa en influencer-kampanj för dig. Om du har specifika frågor om, till exempel, en signatur från en "pappförälder" eller en förälder (inte två) är giltig, etc., kontakta din advokat.
Och i förhållande till reglerna på detta område kan det vara en bra idé att läsa vad konsumentombudsmannen säger om barn, ungdomar och marknadsföring.
Konsumentombudsmannen
Konsumentombudsmannen pekar på ett antal strängare krav när det gäller marknadsföring för ungdomar under 18 år. Detta beror på att denna målgrupp ofta är mindre kritisk, oerfaren och saknar reflektion över huruvida en produkt kan leva upp till den information som ges i marknadsföringen.
Du kan till exempel anta:
- Ju yngre målgruppen, desto mer transparent måste du vara i förhållande till att påpeka att det här är en annons
- Dold reklam som beslutades olagligt
- Använd inte: Reklam, vidskepelse eller rädsla
- Ungdomar under 18 år kan inte prenumerera utan sina förälders samtycke
- Du får inte heller sälja något till barn under 18 år via din webbshop, utan föräldrarnas medgivande
Förutom att hjälpa till att skydda barnen på detta sätt, hjälper reglerna också att se till att det finns liknande regler - både för dig och dina konkurrenter.
Men det är inte bara konsumentombudsmannen som ställer ett antal krav. Det gör många sociala medier, till exempel Instagram och Facebook.
Instagram och Facebook
Instagram och Facebook anger i sina gemenskapsregler att innehåll i en av följande kategorier inte kan marknadsföras via deras sociala medieplattform:
- Vuxeninnehåll, inklusive datering
- Sexuellt innehåll
- Euforiska ämnen
- Gaming
Som du kanske har märkt, kategoriseras 'dating' också som vuxeninnehåll. Det beror på att Instagram och Facebook är amerikanska företag.
De vill inte bedöma om:
- En plattform som skapats helt enkelt för att två personer ska lära känna varandra bättre
- Tillfredsställelse av sexuella önskningar av alla slag
Du kan läsa mer om det här: Facebook-riktlinjer.
Influencer exempel
Som du kan se från de två fotona på denna sida lyckades 'Minrecipe' använda en influencer på mer än 18 år när det var en medicinsk produkt, pillret.
Influencern gjorde både ett Instagram-inlägg och en berättelse. I början av båda inläggen var det markerat med: Reklam och med hänvisning till varumärket, eftersom man skulle följa konsumentombudsmannens instruktioner.
Hade Minrecept gjort en traditionell push-reklam, hade marknadsföring inte varit lika personlig som att använda en SoMe-influencer.
Det verkar också som att influencern uppskattas av konsekvenserna. Se bara de söta kommentarerna:
Viktiga slutsatser
Med denna artikel hoppas vi ha klargjort att influencers är bra, men både när det gäller marknadsföring till ungdomar under 18 år och användningen av influencers under 18 år bör detta ge upphov till extra ansträngningar för att skydda unga konsumenter, och följa marknadsföringslagen.
- Huvudpunkterna är:
- Finns det ålderskrav när det gäller marknadsföring av din produkt?
- Kan din produkt vara stötande?
- Har du skriftligt medgivande från föräldrar till ungdomar under 18 år som vill marknadsföra din tjänst eller produkt?
- Det kan ta längre tid att få det formella på plats när man väljer en influencer under 18, snarare än en influencer som är över 18
- Marknadsföring riktad till ungdomar under 18 år har stränga krav
Om du är redo att försöka influencermarknadsföring kan du prova Loggershut gratis i 7 dagar om du väljer PRO-paketet: