Influencer kampagne eksempel - Mødre

Varumärket: Little Savage gör läckra och biologiskt nedbrytbara kvalitetsprodukter för barn med fokus på hållbarhet, andningsförmåga och utsökt design. Målgruppen är ansvarsfulla och miljömedvetna föräldrar. Little Savage närmade sig därför Loggershut för att få tillgång till ett brett utbud av micro influencers, vilket skulle vara bra att visa upp och berätta om Little Savages läderväska.

Förutom den vackra designen var det också viktigt att få veta att läderväskan inte bara var en vacker pusselväska, utan en väska som har flera funktioner. Därmed ökar användbarheten och glädjen i väskan.

För att inte bara skjuta blankt valde Little Savage att använda Loggershuts ”Enterprise” -lösning, där Loggershut var rephållare från början till slut under hela kampanjen.

Detta inkluderar Loggershuts support med:

  1. Tydlig definition av uppgiften för att undvika fallgropar
  2. Segmentering av influencers inklusive bland annat: Ålder, media och antal följare som kriterier
  3. Manuell screening av mikroinflytande Instagram-profiler
  4. Presentation av bruttolista med mikroinflytande för Little Savage
  5. Kontakta påverkarna på uppdrag av Little Savage
  6. Presentation av nettolista med influenser till Little Savage
  7. Avvisa till mikroinflytande som inte fick jobbet eller berätta goda nyheterna till påverkarna som fick jobbet respektive
  8. Kontrollera att påverkarna har markerat sitt inlägg som reklam och gett referens till @littlesavage på Instagram
  9. Irritera rapporten, med statistik över influencerens Instagram-inlägg, för Little Savage

Little Savage var därför ensam ansvarig för det slutliga urvalet av mikroinflytande och överföring av läderväskorna till påverkarna.

Resten klarade Loggershut.

Kampanjresultat

Två influencers valdes ut för att marknadsföra läderväskan.

Siffrorna nedan visar statistik uppmätt efter bara fyra dagar efter att influencers satte sin post online. Statistiken visar bra resultat när det gäller antalet intryck och engagemang:

De två inläggna tittade bara på antalet visningar och gav mer än 5000 visningar.

  • Den ena mikroinflytaren hade 5473 följare, vilket gav 176 likes, 66 positiva kommentarer och 10 totalt. Det ger en engagemangsgrad på ((174 + 66 + 10) x 100): 5473 = 4,57%
  • Den andra mikroinflytaren hade 8499 följare på Instagram, 173 likes, 16 positiva kommentarer, 1 vidarebefordran och 1 sparad samling. Därför är resultatet för engagemangsgraden: ((173 + 16 + 1 + 1) x 100): 8499 = 2,25%

Detta exempel visar mycket väl att det inte alltid är antalet följare som avgör om ett inlägg på Instagram kommer att bli framgångsrikt. Ännu viktigare är att båda påverkarna har över 50% av sin målgrupp i åldern 25-34 år, eller cirka 25% av åldrarna 35-44, vilket är en genomförbar målgrupp.

Och dessutom fick Little Savage avtal med influencers om att återanvända influencerns foton för Little Savages marknadsföring. Därför återanvändes de läckra fotona för att köra en riktad utseende både på Facebook med ett riktigt fint resultat.

 

Exempel på influencerkampanj - Mödrar
Influencer-inlägg för Little Savage

Instagram-inlägg
Instagram-inlägg

Viktiga slutsatser

  • Material från Instagram-inlägg kan återanvändas på andra sociala medier, i samförstånd med påverkarna under en given kampanjperiod. Som varumärke, företag eller organisation kan du dessutom uppnå en hög grad av trovärdighet. Du gör detta genom att hänvisa till @influencer i din Facebook-annonsering. På så sätt validerar @influencer din produkt eller ditt varumärke och din Facebook-annonsering verkar personlig, till skillnad från alla andra Facebook-annonser som kan visas spam-liknande för dig

  • Antalet följare är inte avgörande. Antal följare kan endast användas som en riktningspil. Tänk istället på om influencern är bra på att interagera med sina följare. Det är därför de stora mega- och makroinflykterna vanligtvis inte är så intressanta, såvida du inte har en stor installation i förhållande till en omfattande mediestrategi som inkluderar: Många sociala medieplattformar, evenemang, OOH-reklam, till exempel busshållplatser, radio, TV eller liknande

 

Om du vill komma igång med influensermarknadsföring själv är det enkelt. Du följer bara länken nedan.