Svenska youtubers


Det finns flera olika kända youtubers i Sverige inom olika områden. Det kan vara allt från mode, mat, livsstil, extremsport, träning, hälsa, meditation, dans, mens, politik, djur etc. För att en person ska bli känd på Youtube krävs det både hårt arbete, kontinuitet, trovärdighet och färdigheter inom marknadsföring. Detta gör att personerna lämpar sig bra för att bli influensmarknadsförare, då de förmodligen redan har koll på marknadsföring.

En youtubers skapar innehåll genom sin inriktning och genom att dela med sig av olika saker från sitt liv – men även genom att visa upp olika produkter den använder, lyfta fram företag den gillar etc. Det blir en slags växelverkan: youtubern förknippas med varumärket och varumärket förknippas med youtubern. Detta är något som båda tjänar på, på olika sätt: antingen ekonomiskt och/eller socialt genom spridning.

Hur fungerar marknadsföring via youtubers?

Youtubers i Sverige jobbar ofta genom att dokumentera sina liv på olika sätt och sedan publicera det på Youtube (och andra sociala medier). De har ofta flera kanaler på sociala medier, vilket gör att deras material kan få stor spridning. Om personen är intresserad av exempelvis pyssel kan personen lägga upp bilder eller instruktionsvideor på olika föremål denne tillverkat, om personen är intresserad i matlagning kan den lägga upp bilder på mat eller göra receptvideor, om personen har musik som inriktning kan denne lägga upp videor där den lär ut olika låtar eller testar instrument.

Vilken utbildning behöver youtubers?

För att bli youtubers behövs ingen specifik utbildning. Det finns vissa personer som enbart gått ut grundskolan, eller inte ens det, och som ändå tjänar pengar på Youtube. Detta sker genom att de är självlärda inom bland annat filmning, fotografering och redigering samt marknadsföring. Om man däremot vill gå på någon skola för att få ägna sig åt dessa saker under skoltid kan man gå någonting inom media, kommunikation, estet eller kultur. Det finns även en distansutbildning för youtubers på Kalix folkhögskola! Men utbildning är som sagt inget som behövs för att bli en youtuber.

Vilka svenska youtubers finns?

I Sverige finns det flera svenska youtubers. Några exempel på dessa är Therese Lindgren, Kissie, Clara Henry, Misslisibell, Tova Helgesson, Lakidoris, Sara Songbird, Viktoria Harrysson, Sofia Källström, Moa Häll Eriksson, Wilma & Klara, Josefine Olsson, Amanda Lundgren, Josefin Ottosson, Alice Blomgren, MissRocktard, Cattis Eklund, Amanda Lundgren, Bianca Ingrosso, Jessica Pamlin, Saga Tommo, Keyyo, Linn Ahlborg och Pudlarna.

Vissa av dem håller på med smink och mode, vissa med matlagning, vissa med kroppspositivism, vissa med transfrågor, vissa med matätning, vissa med olika samarbeten och sponsrade videor etc. Flera av dem har kanaler på Instagram, Facebook, Snapchat, podcasts, bloggar, etc. också. Flera av dem har dessutom skrivit och gett ut egna böcker.

Hur vet man vilken youtuber man ska välja?

Flera av dem har hållit på med youtube i över tio år, medan andra är nykomlingar. Det finns för- och nackdelar med både ock. Fördelarna med en mer erfaren youtuber kan vara att personen är mer insatt i olika koncept, marknadsföring etc., medan fördelen med nyare youtubers är att de kan vara mer nyfikna på att lära sig nya saker och öppna för olika grejer. Äldre youtubers kan ha en större publik, men det behöver inte betyda att dessa är aktiva på kanalen. Det handlar främst om hur interaktionen mellan youtuber och följare ser ut. Youtubers som har nyare kanaler och färre följare kan ha mer tid för att interagera med sina följare till exempel.

När du väljer vilken youtuber du vill fråga om ett eventuellt samarbete bör du se till personens trovärdighet och interaktion med sina följare. Du kan också se om personen tidigare gjort samarbeten och hur kommentarsfälten ser ut på dessa videor, till exempel om folk blir inspirerande och vill köpa samma saker.

 

Stämningsfull influencer marketing

Influens marknadsföring

Influencer marketing via Instagram

Influencer marketing via Instagram

Mode-Influencer marknadsföring

Svenska youtubers