Influens marknadsföring och influens marknadsförare

Influens marknadsföring, eller influens marknadsförare, är en form inom marknadsföring som innebär att man låter personer med mycket inflytande marknadsföra produkter eller tjänster. Detta blir en effektiv marknadsföringsmetod då de tänkta köparna – influens marknadsförarens följare och fans – redan är samlade i dennes nätverk. På så sätt behöver man bara hitta en influens marknadsförare som ägnar sig åt det man vill sälja, eller har någon koppling till det på något sätt.

Hur fungerar influens marknadsföring?

Influens marknadsföraren påverkar sina följare i det avseendet att denne ofta ses som en förebild när det kommer till bland annat livsstil, mode, stil, hobbys och intressen; det marknadsföraren gör kan dennes följare bli inspirerade till att göra.

När man använder sig av influens marknadsföring får målgruppen kännedom om olika produkter och varumärken, samt ofta en recension av hur dessa är. Det gör att trovärdigheten för produktens kvalitet ökar och målgruppen kan bli motiverad till att köpa likadana saker för att likna sin förebild.

Vilka typer av influens marknadsförare finns det?

Det finns flera olika typer av influens marknadsförare, varav de vanligaste grupperna är kändisar, skribenter, bloggare, följare, fans, kunder, kompisar, medarbetare, partners och släktingar. Det är helt enkelt någon person som finns – direkt eller indirekt – i andra människors liv och vardag, på mikro- eller makronivå.

Det kan till exempel handla om att en youtuber marknadsför en specifik produkt, varpå dennes följare blir inspirerade både till att köpa produkten och till att starta en egen youtubekanal, vilket i sin tur leder till att också denne kan marknadsföra produkten. Detta kan ske både medvetet eller omedvetet, men den gemensamma beröringspunkten är ofta att personen är nöjd med produkten, vilket gör att en kedjereaktion startas.

Hur har influens marknadsföring sett ut historiskt?

Traditionellt sätt har influens marknadsföring varit vanligast förekommande både genom att använda sig av kändisar och genom att använda sig av bloggare, då båda dessa kategorier har en egen och redan befintlig plattform med följare eller fans.

Idag finns det dock fler olika kanaler och saker sprids på ett annat sätt då digitaliseringen ökat, vilket gör att även privatpersoner med till exempel stora konton på Instagram eller Snapchat kan marknadsföra produkter till sina följare.

Vilka är de vanligaste kanalerna för influens marknadsföring?

Det finns flera olika kanaler som kan användas till influens marknadsföring, men de flesta av dem är kopplade till antingen sociala medier eller direktreklam. Det kan till exempel vara i form av marknadsföring via video, via text och via bild. Det kan ske både i rörligt format och i form av stillbilder. Marknadsföringen kan visas både online, såsom på Youtube, Instagram, Snapchat, bloggar, Facebook, och offline i till exempel tidningar, tidskrifter, tryckt material eller bilder.

Denna typ av marknadsföring kan antingen ske i form av att influens personen lägger upp samarbetet på sina kanaler, och/eller att företaget lägger upp till exempel bilder med influens marknadsföraren tillsammans med produkterna som ska marknadsföras.

Såhär kommer du i kontakt med influens marknadsförare

Om man letar efter influens marknadsförare som kan bli en potentiell samarbetspartner är steg ett att leta upp en person som ägnar sig åt just influens marknadsföring eller någon som kan tänkas ha – eller vilja ha – en koppling till ens produkter eller tjänster.

Det kan till exempel handla om en youtuber som riktat in sig på att göra videor om naglar, varpå denne kan tillfrågas om den har lust att samarbeta kring att marknadsföra ditt företag som säljer lösnaglar, eller gå och testa på nagelbehandling eller nagelskulptering på just din salong.

Det kan också vara i form av en bloggare vars huvudtema är vegansk mat, varpå du kan kontakta denne och se om ni kan göra ett samarbete kring vegetabiliska produkter som just du säljer.

Så länge man har fokus på att produkten eller tjänsten och influens marknadsföraren ska passa ihop – samt att personen är öppen för samarbeten – är sannolikheten stor att personen vill samarbeta med dig om du presenterar din produkt på ett bra sätt. Om det är ett nytt samarbete bör du erbjuda större summor pengar utöver produkterna, då personen trots allt lagt ner mycket tid och arbete på sin plattform.

Läs mer om: Social media influencers

 

Stämningsfull influencer marketing

Influens marknadsföring

Influencer marketing via Instagram

Influencer marketing via Instagram

Mode-Influencer marknadsföring

Mode-Influencer marknadsföring