Vad är en influencer
Vad betyder det att vara en influenser?
Det betyder att man har inflytande över vad andra människor tycker och tänker.
En influenser är till exempel en bloggare, youtuber, eller instagrammare med många följare. Många har även börjat använda Snapchat för att nå ut till sin publik.
Vad en influenser gör är att använda sitt nätverk (sin blogg eller youtubekanal) för att nå många människor. De kan kan då ge sina anhängare inspiration och ideer. Ordet inflytande, vilket betyder möjlighet att påverka finns också i ordet influencer. Med andra ord är en Influencer en som har en röst som hörs av flera.
En influenser är egentligen bara en normal person (precis som alla andra). Men vad som händer med en influenser är att det finns många människor som följer den människans liv via instagram, youtube eller bloggar. Många är intresserade av vad den människan tycker och tänker.
Alla influencers har en inriktning. Inriktningen berättar vad influencerns blogg / kanal / profil handlar om. Det kan till exempel vara livsstilsfrågor. Influencen lägger ett par gånger i veckan ut bilder / bloggar / videor från vardagen, eftersom influencens kategori är livsstil.
Andra vanliga kategorier kan vara hälsa, skönhet eller dataspel.
Poängen med influensens blogg/videoklipp är att inspirera eller göra följarna medvetna om någonting.
Många företag har upptäckt hur viktiga influencers kan vara. Det finns stora pengar att tjäna på reklamkontrakt om man har många följare. Att bli en youtuber/bloggare/instagrammare är riktiga yrken numera.
Youtube-influencer
Antag att en youtuber får ett sponsrat innehåll för en video. Youtubern visar produkten på video för att inspirera följarna, men också för att göra dem medvetna om produkten. En dataspelare kan tillexempel testa en ny gamingstol och berätta i sin video hur bra den är. Då vill flera av följarna köpa en likadan stol. På så sätt är det super smart för företag att få annonser från influencers. Men varje artikel får inte sponsras, eftersom personliga kan försvinna från influensorns profil och då kan influencern tappa följare.
Snapchat influencer
Många influencer som började på youtube eller instagram har även en "My story" på Snapchat. Där lägger de upp sponsrade korta videos om olika produker. Youtube är på väg bort och snapchat blir större och större. Eftersom dessa videos är så korta har de blivit väldigt populära i dagens snabba samhälle.
De allra flesta youtubers, bloggare och instagrammare som har många följare tjänar pengar på att lägga ut sponsrade inlägg på sina sidor och kanaler. Nu för tiden finns det till och med webbsidor där företag kan söka efter lämpliga Influencers att sponsra, till exempel Loggershut.se
Regler
Det finns vissa regler som avser hur man får göra reklam och inte. Om ett företag specifikt vill att en influencer ska göra dold reklam (dricka Redbull i en video och säga att det smakar gott) är det vanligt att det kostar mer än om man gör öppen reklam som följer regelboken. Det är mindre poppulärt att göra dold reklam då detta kan skada influencerns rykte och göra att han /hon tappar följare. Dessutom är det olagligt och förekommer därför sparsamt.
När en Influencer vill göra reklam för en viss produkt (göra ett samarbete, som det kallas) öppnar de med att säga : Den här videon är i samarbete med (företagets namn) och deras (produktens namn). Ett annat sätt att visa att man gör reklam är att lägga till en liten logga i övre eller nedre vänstra hörnet som lyder: Denna video innehåller betald marknadsföring. Detta används bland annat av komikertrion "I just want to be cool".
Vad är alltså en influencer?
En influencer är en person som har ett stort nätverk av följare på internet. Influencerna kan använda sig av flera olika kanaler som YouTube, Instagram, Facebook, bloggar, och Twitter. En influencer har möjlighet att påverka ett stort antal människor och är därför populär hos företag som vill göra reklam för olika produkter. Så gott som alla infuencers gör reklam för olika produkter. För att det ska vara lagligt att göra dessa "samarbeten" måste influencern antingen säga att videon är i sammarbete med/sponsrad av eller lägga till detta som text på sin video.